söndag 13 mars 2011

De sju dödssynderna

Jag har legat helt däckad i en dunderförkylning. Inte ens datan och It-världen har fått mej ur sängen. Så vad gör man när kroppen känns som bly, halsen värker och näsan rinner som en vårflod. Jag greppade en bok som jag tänkt läsa länge, men aldrig gett mig tid till. Den heter "De 7 dödssynderna" Dessa har alltid fascinerat mig på något konstigt sätt. Jag lever inte fullt ut efter dom, men alla sju har någonting att säga en människa. De är inte bara förknippade med Guds ord. Även för den som är utan gudstro så finns där en mening för var och en. Dels handlar det om en kamp i människans inre men också hur och varför, och dess konsekvenser emot andra.
Så sju blogginlägg framöver kommer att handla om var och en av dessa. Jag kommer att reflektera över dessa, och ur min egen synvinkel också försöka förklara innebörden av dom. Efter att jag läst boken kan jag säga att några pusselbitar som förut saknades i mitt liv har fallit på plats.  
De sju, för den som inte är insatt i dom är: Frosseri, Girighet, Vällust, Vrede, Likgiltighet, Avund och Högmod.
I morgon kommer den första ut,  alltså Frosseri.
Men innan dess hoppas jag på en natts god sömn.
Hoppas kan jag alltid göra. Det är hoppet man lever på.
Men hoppar Du, så hoppar inte jag. För jag står nedanför och tar emot dig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar